LEGEA 196/2016
NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor Legii nr.196 /2016 privind venitul minim de incluziune
Capitolul II
Stabilirea cuantumului venitului minim de incluziune
Sectiunea 1
Conditii generale
Art.6 - (1) Venitul minim de incluziune se constituie din totalitatea sumelor aferente celor două
categorii de ajutoare financiare care se stabilesc în functie de încadrarea în limitele veniturilor nete
lunare ajustate prevăzute la art.9 alin.(3) din lege.
(2) Sunt eligibile pentru acordarea venitului minim de incluziune familia si persoana singură
ale căror venituri nete lunare ajustate sunt de până la:
a) 700 lei /membru de familie, pentru situatia prevăzutã la art. 4 alin.(3) lit.a);
b) 275 lei/membru de familie, pentru situatia prevă zutã la art. 4 alin.(3) lit.b), cu exceptia
persoanei vârstnice pentru care nivelul maxim este de 400 lei;
c) 700 lei /membru de familie, pentru situatia prevă zutã li art. 4 alin.(3) lit.c).
Art.7 - (1) Venitul net lunar ajustat se calculeazã prin aplicarea coeficientilor de echivalentã,
prev ă zuti la art.9 alin.(2) din lege, la venitul net total al familiei/persoanei singure realizat in luna
anterioarã solicitãrii venitului minim de incluziune.
(2) Fractiunile în bani, rezultate din calculul venitului net ajustat se rotunjesc la 1 leu în
favoarea beneficiarului.
(3) Venitul net ajustat al familiei se stabileste pe membru de familie.
Art.8. - (1) Venitul net al familiei/persoanei singure se constituie din totalitatea sumelor
primite/realizate de că tre fiecare membru al familiei, respectiv de persoana singurã.
(2) In conformitate cu prevederile art. 6 alin.(1) lit.o) din lege, pentru stabilirea venitului net
se iau în considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le-au realizat în luna anterioarã
depunerii cererii, impozabile sau neimpozabile în conditiile Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal,
cu modificãrile si completãrile ulterioare, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurãri sociale
de stat, drepturi stabilite prin leg: special: plätite prin casele de pensi judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti sau prin casele sectoriale de pensii asigurãri de somaj, asigurãri sociale de
sănătate, indemnizatii, alocatii si ajutoare cu caracter permanent, indiferent de bugetul din care se
suportã, obligatii legale de întretinere si alte creante legale, cu exceptia celor preväzute la art. 10
alin.(2) din lege.
(3) În aplicarea art. 6 alin. (1) lit. p) din lege, pentru determinarea veniturilor din activitätile
agricole se iau în calcul valorile stabilite pentru normele de venit potrivit art. 106 din Legea
nr.227/2015, cu modificãrile si completãrile ulterioare. In vederea stabilirii venitului anual obfinut
din activităti agricole se utilizeazã metodologia de calcul prevă zutã în anexa nr.2 la prezentele norme.
metodologice.
(4) In situatia în care veniturile realizate de membrii familiei sau de persoana singură sunt
anuale sau periodice, pentru stabilirea venitului net lunar se calculeazã media lunarã a acestora în
raport cu perioada pentru care au fost acordate.
(5) In situatia în care familia/persoana singurã locuieste si se gospodãreste impreunã cu alte
familii sau persoane, veniturile acestora nu se iau în calcul la stabilirea venitului familiei/persoanei
singure, cu exceptia partii ce revine de drept din veniturile lunare nete, realizate in comun de
persoanele din gospodãrie.
(6) În situatia în care nu se poate determina suma prevăzutã la alin. (5), fiecare familie sau
persoanã singurã completeazã o declaratie pe propria răspundere pentru venitul rezultat din
gospodãrirea împreun ă . Modelul declaratiei este prevă zut în anexa nr.3 la prezentele norme
metodologice.
(7) In cazul sotilor despärtiti in fapt, la stabilirea venitului net lunar al familiei sau al persoanei
singure nu se iau în considerare veniturile celuilalt sot, dac ă se constatã, la verificarea în teren, c ă nu
au domiciliu comun si nu se gospod ă resc impreun ă .
(8) La stabilirea veniturilor aete lunre ale familiei/persoanei singure se aplicã o reducerea
prevă zutã la art. 1 lit.a) din lege.
Art.9 - Dimensiunea familiei se stabileste prin însumarea coeficientilor de echivalentã, prevăzuti la
art.9 alin.(2) din lege, potrivit urmă torului exemplu:
Ex.: pentru o familie compusã din 4 persoane, dimensiunea familiei se stabileste astfel:
num ă r persoane = 4 din care 2 adulti si 2 copii
suma coeficientilor de echivalentă = 1 +0,5+0,5+0,5 = 2,5
numãr membrii de familie în sensul = 2,5
Art 10. - Formula de calcul a venitului net ajustat este urmă toarea:
Vt
Vaj =............
Dfam
Vt reprezintā venitul total al families/persoanei singure, la care, dupã caz,
se aplicã reducerea prevă zutã la art. 1 1 lit.a) din lege.
Dfam reprezint ă dimensiunea familiei, stabilită conform prevederilor art.9.
Vaj reprezintă venitul net ajustat/membru de familie.
Art.11 - (1) Nu sunt eligibile pentru acordarea venitului minim de incluziune persoanele singure,
precum si familiile care se aflà în cel putin una din urmă toarele situafii:
a) în luna anterioarã depunerii cererii au obtinut un venit net/membru de familie mai mare de
700 lei;
b) cel putin unul dintre membrii familiei are in proprietate, inchiriere, comodat ori alt ă formã
de definere unul sau mai multe dintre bunurile cuprinse în Lista bunurilor prevăzutã la alin.(2).
(2) Stabilirea dreptului la venit minim de incluziune se realizeazã finându-se seama de
bunurile familiei sau, dupã caz, ale persoanei singure, cuprinse în Lista bunurilor ce conduc la
excluderea acordãrii venitului minim de incluziune, prevăzutã în anexa nr.4 la prezentele norme
metodologice.
(3) În situatia în care unul sau mai multe bunuri cuprinse în lista prevázută la alin.(2), aflate
în proprietatea persoanei singure/familiei beneficiare de venit minim de incluziune, este dat în
inchiriere/arendă/concesiune sau altã formã legalã de cedare a folosintei bunurilor, acest bun va fi
luat in caleul pentru persoana/familia care il are în inchiriere/arendă/concesiune, iar pentru
proprietarul de drept se va lua în calcul valoarea obfinută in urma cedãrii dreptului de folosintă a
bunului.
Sectiunea a 2-a
Stabilirea cuantumului ajutorului de incluziune si conditii de acordare
Art.12 - (1) Cuantumul maxim al ajutorului de incluziune stabilit de lege este de 275 lei/lună/membru
de familie, cu exceptia persoanei singure cu vârsta de cel putin 65 de ani, pentru care cuantumul
maxim este de 400 lei/lună.
(2) Cuantumul ajutorului de incluziune acordat familiei/persoanei singure reprezintã diferenta
dintre cuantumul maxim prevăzut la alin.(1) si cuantumul venitului net ajustat calculat conform
formulei prevă zutã la art. 10, cu respectarea conditiilor preväzute de lege.
(3) Dimensiunea familiei se stabileste aplicând formula pievăzutã la art.9.
(4) Venitul net ajustat se stabileste aplicând formula prevă zutã la art. 10.
(5) Formula de calcul a ajutorului de incluziune este urmãtoarea:
(Cmax - Vaj) x Dfam = Cajinc
Cmax reprezintă cuantumul maxim al ajutorului de incluziune prevă zut de lege.
Vaj reprezintã venitul net ajustat/membru de familie.
Cajine reprezintã cuantumul ajutorului de incluziune care se acordã beneficiarului.
Dfam reprezintã dimensiunea familiei.
Art.13 - (1) Pentru a fi luati în calcul la stabilirea dimensiunii familiei, membrii apti de muncã din
familia solicitantă de venit minim de incluziune, componenta ajutor de incluziune, care nu realizeaza
venituri in baza unui contract individual de muncã, raport de serviciu sau altã formã legalã de
angajare, si nici din activitäti independente sau activitäti agricole asa cum sunt acestea definite de
Legea nr. 227/2015, cu modificãrile si completãrile ulterioare, trebuie sã indeplineascã conditiile
prevă zute la art. 13 alin.(1) din lege.
(2) In aplicarea prevederilor art. 13 alin.(1) lit. b) din lege, persoanele care, la data depunerii
cererii pentru acordarea dreptului nu sunt inregistrate la agentia teritorialã pentru ocuparea fortei de
munc ă ca persoane aflate în cutarea unui loc de muncã, se înregistreazã in conditiile prevă zute la
art. 27* alin.(2) - (4) din lege.
Art.14 - (I) Pentru mentinerea dreptului la ajutorul de incluziune prevederile art. 13' alin.(1) lit. b)
si c) se aplicã numai în situatiile în care există solicitãri pentru angajarea de zilieri si/sau de prestatori
casnici pe raza administrativ teritorială a localitãtii de domiciliu sau, dupã caz, de resedintã, sau pe
a c ă ror razã teritoriala trãiese in cazul persoanelor fãrã ad ă post.
(2) In aplicarea prevederilor art. 61 alin.(2) din lege, formula de calcul al numãrului de ore la
solicitarea primarului, pentru efectuarea de către persoanele apte de muncã beneficiare de ajutor de
incluziune de activitäti sau lucrãri de interes loca este urmă toarea:
Nr.ore aferente salariului minim brut pe tar ă garantat in plată
x cuantumul ajutorului de incluziune
Numărul de ore de muncă =
Nivelul salariului de bazã minim brut pe tară garantat în
platã, aprobat prin hotârãre a Guvernului la data la care se
solicit dreptul la ajutorul de incluziune
Art.15 - Pentru persoanele aflate in situatia prev ă zut ă la art. 13 alin.(4) lit.c) din lege, prevederile art.
13' alin.(1) din lege nu se aplicã pe perioadele prevă zute în documentele doveditoare privind
incapacitatea temporarã de muncã sau, dupã caz, pierderea totală ori partialã a capacitătii de munc ă
eliberate de institufiile competente, potrivit legii.
Art.16 - (1) Verificarea/validarea indeplinirii conditiilor de acordare si, dupã caz, de mentinere a
dreptului la ajutorul de incluziune, se realizeazã electronic, prin Sistemului National Informatic
pentru Asistentã Socialã, denumit în continuare SNIAS.
(2) In situatia în care, din motive obiective, nu pot fi accesate bazele de date care contin
informatiile necesare verificãrilor/validărilor, se solicitã documente doveditoare de la institufii sau de
la solicitant, dupã caz, potrivit art.21 alin.(2).
Art.17 - (1) In aplicarea art. 1 lit. b) din lege titularul ajutorului de incluziune comunicã serviciului
public de asistentă socialã modificarea intervenitã în veniturile fi miliei, potrivit prevederilor art.56
din lege.
(2) Modificarea intervenitā în veniturile familiei se declarä in scris, prin declaratie pe proprie
räspundere, completatã conform modelului preväzut în anexa nr.5 la prezentele norme metodologice.
(3) Declaratia pe proprie ră spundere, prevă zută la alin.(2), precum si contractul de muncã in
copie certificatã pentru conformitate cu originalul se depun si se înregistreazã la serviciul public de
asistentă socialã de la nivelul primãriei.
(4) Dup ă verificarea corectitudinii datelor continute în documentele preväzute la alin.(3), se
emite dispozitia primarului prin care se acordã stimulentul preväzut la art. 1 lit. b) din lege, incepând
cu luna urmă toare celei în care persoana singura/membrul de familie s-a angajat.
Sectiunea a 3 - a
Stabilirea cuantumului ajutorului pentru familia cu copii si conditii de acordare
Art.18 - (1) Sunt eligibile pentru acordarea ajutorului pentru familia cu copii, familiile cu copii în
întretinere ale cãror venituri nete ajustate/membru de familie se situeazã până la 700 lei/lună.
(2) In cazul familiilor cu copii de vârst ă scolarã, acestia sunt luati in calcul la stabilirea
dimensiunii familiei dac ă îndeplinese condifiile preväzute la art. 19 alin.(1) din lege.
(3) In situatia in care copiii in vârst ă de pân ă la 18 ani urmeazã o form ă de inv ă t ă mânt in
altă localitate decât cea de domiciliu sau de resedintã, conditia de a locui impreunã se considerã
indeplinitã si pe aceastã perioadã, conform prevederilor art.28 alin.(3) din lege.
(4) In situafia in care copiii in vârst ă de pân ă la 18 ani urmeazã o form ă de inv ă t ă mânt in
sträinätate, acestia sunt luati în calcul la stabilirea dreptului la ajutorul pentru familia cu copii doar
dacã reprezentantul legal al copilului prezintã in termenul prevăzut la art.28 alin. (4) din lege dovada
frecventãrii cursurilor si a numãrului absentelor înregistrate de copil/copii, eliberată de unitatea de
invătământ din strãinătate, iar aceasta functioneazã în conditiile legislatiei statului respectiv.
(5) In situatia in care copili in vârst ă de pân ă la 18 ani urmeazã o form ă de inv ă t ă mânt în
altã localitate decât cea de domiciliu sau de resedintã, conditia de a locui impreună se considerã
indeplinitã si pe această perioadã, dac ă se prezintă dovada c ă sunt în întretine rez familiei/persoanei singure.
Art.19 - (1) Ajutorul pentru familia cu copii se acordã in cuantumul preväzut la art. 18 alin.(2) din
lege.
(2) Venitul net ajustat al familiei se calculeazã prin aplicarea formulei prevăzută la art. 10.
(3) La stabilirea dimensiunii familiei se aplică prevederile art.9.
Art.20 - (1) În cazul familiilor care au în întretinere copii de vârstã scolară, la stabilirea cuantumului
ajutorului pentru familia cu copii, se aplicã conditia prevăzutã la art. 19 alin.(1) din lege, privind
frecventarea, fãr ă intrerupere a cursurilor unit ă tii de inv ă t ă mânt in care copiii sunt inmatriculati.
(2) Cuantumul ajutorului pentru familia cu copii, conform prevederilor art. 19 alin.(2) din lege,
se diminueazã cu 50% pentru copilul care înregistreazã un num ă r de peste 15 absente nemotivate/luna
si cu suma echivalentã cuantumului ce revine copilului din cuantumul total al dreptului, în cazul în
care copilul inregistreazã peste 30 absente nemotivate/lună .
(3) In situatia în care mai multi copii înregistreazā absente nemotivate, diminuarea prevăzutà
la alin.(2) se aplic ă pentru fiecare copil în parte, in functie de num ă rul de absente nemotivate
Înregistrate de acesta, de fiecare dată raportând diminuarea la cuantumul ajutorului.
(4) Cuantumul acordat în conditiile preväzute la alin. (3) se calculeazã ca diferentã intre
imarel ginonli prentau delege, sabli prin dispocie a primanili,si aoacea rcaulia prin
(5) În situatia în care unul dintre copii repetã anul scolar din alte motive decât cele medicale,
includerea în numă rul de copii pentru care se acordã ajutorul se face incepând cu anul scolar urmator,
dacã acesta este înscris/frecventează cursurile.
(6) In situatia in care unul dintre copii inregistreazã lunar peste 30 de absente nemotivate
includerea în num ă rul de copii pentru care se acordã ajutorul se face incepând eu luna urm ă toare celei
în care acesta nu mai înregistreazã absente nemotivate.
(7) Modificarea cuantumului ajutorului se face in baza cererii prev ă zute la art. 29 alin. (1)
din lege si a dovezii eliberate de unitatea de învătământ unde pãrintele elevului minor/elevul major
solicită reinserierea in vederea continuării studiilor .
Art.21 - (1) Componenta familiei, filiatia copiilor si situafia lor juridicã fat ă de reprezentantul legal
vor fi verificate/validate prin SNIAS.
(2) In cazul în care verificarea/validarea prevăzutã la alin.(1) nu este posibilã, reprezentantul
dupã următoarele documente: preximi, la solicharea personaluli serviehuli publie de asisenià socil, dupi caz, copie
a) certificatele de nastere ale ccpiilor af.ati în intretinerea familiei;
b) certificatul de căsătorie;
c) hotărârea judecătorească de incredintare in vederea adoptiei, potrivit legii;
d) hotărârea judecătoreascã de incuviintare a adoptiei, potrivit legii;
e) hotãrârea judecătoreascã sau, dupã caz, hotărârea comisiei pentru protectia copilului pentru
măsura plasamentului, potrivit legii;
1) hotărârea judecătorească prin care se dispune delegarea temporarã a autoritătii pãrintesti că tre
persoana desemnatã, conform prevederilor art.104 si art. 105 din Legea nr.272/2004 privind
protectia si promovarea drepturilor copilului, republicatã, cu modificãrile si completãrile
ulterioare;
g) decizia directorului general al directiei generale de asistentã socialã si protectia copilului sau,
dupã caz, hotãrârea judecătoreascã pentru m ă sura plasamentului în regim de urgent ă , potrivit legii;
h) hotă rârea judecătoreascã de instituire a tutelei sau, dupã caz, dispozitia autoritätii tutelare,
potrivit legii;
actul doveditor care atestā calitatea de reprezentant legal al persoanei minore lipsite de
capacitate deplină de exercitiu al drepturilor civile, respectiv pãrinte, tutore, curator, altã
persoană desemnată reprezentant legal prin decizia directorului general al directiei generale
de asistentă socială si protectia copilului sau, dupã caz, prin hotă râre judecătorească;
j) hotărârea judecătorească prin care soful/sotia este declarat/declarată dispărut/dispărută;
k) hotă rârea judecătorească prin care sotul/sotia este arestat/arestată preventiv pe o perioadã mai
mare de 30 de zile sau execută o pedeapsã privativã de libertate si nu participã la intretinerea
copiilor;
1) dupã caz, alte acte doveditoare privind componenta familiei.
(3) Pentru situatiile in care solicitantii dreptului nu au cetätenie romana, componenta
familiei, filiatia copiilor si calitatea de reprezentant legal se dovedesc cu documentele eliberate de
autoritätile din tara de origine, traduse în limba român ă de un traducätor autorizat, precum si cu alte
documente eliberate de autoritätile române competente.
(4) În vederea verificãrii informatiilor declarate de semnatarul cererii, precum si de titularul
dreptului, primarul poate solicita altor autoritãti ale administrafiei publice locale sau în baza art. 70'
din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificãrile si completärile ulterioare,
informatii privind veniturile si bunurile detinute de acesta sau de membrii familiei sale.
(5) Pentru documentele doveditoare prev ă zute la alin.(2) lit. c)-k) se solicitã copia în extras,
doar pentru informatiile necesare privind componenta familiei, filiatia copiilor si situatia lor juridicã
fată de reprezentantul legal potrivit alin.(1).
Art.22 - (1) Beneficiazã de ajutor pentru familia cu copii si familiile care au în întretinere copii de
vârstã scolarã care, din motive de sănătate dovedite prin documente medicale, întrerup temporar
frecventarea cursurilor de invă tă mânt organizate potrivit legii.
(2) Beneficiazã de ajutor pentru familia cu copii si familiile care au în întretinere copii de
vârstă scolarã dacã unul sau mai multi dintre copii se aflã in una sau mai multe din urmă toarele
situatii:
a) nu sunt inscrisi la o unitate de invatamant;
b) repetă anul scolar din alte motive decât cele medicale;
c) nu frecventeazã cursurile unei forme de invă tă mânt organizate potrivit legii;
d) frecventeazã cursurile unei forme de învătământ organizate potrivit legii, dar au inregistrat un
num ă r de peste 30 de absente nemotivate;
e) a finalizat cursurile învătământului general obligatoriu, conform legii, dar nu a împlinit vârsta
de 18 ani.
(3) Copilul aflat în situatiile preväzute la alin. (2) este luat in calcul la stabilirea venitului net
ajustat al familiei, dar este exclus din numă rul de copii ai familiei avut în vedere la stabilirea
cuantumului ajutorului pentru familia cu copii.
(4) Ajutorul pentru familia cu copii su acordã si în perioada vacantele r scolare.
(5) Pentru familiile care au în întrefinere copii incadrati in grad de handicap grav sau
accentuat, de vârstã scolarã si care nu freeventeazã o formã de învă tă mânt organizatã potrivit legii,
ajutorul pentru familia cu copii se acordã cu conditia verificãrii existentei certificatului de încadrare
Într-un grad de handicap si pe baza documentului prin care se atestă faptul c ă respectivul copil nu
poate fi înscris în nicio forma de învătământ prevăzutã de lege.
(6) Documentul preväzut la alin.(5) se verificã sau, dupã caz, se solicitã de la secretariatele comisiilor pentru protectia copilului.
Art.23 - (1) Verificarea indeplinirii conditiilor privind acordarea d: eptului, precum si pentru stabilirea
cuantumului ajutorului pentru familia cu copii se realizeazã electronic, prin SNIAS.
(2) În situatia in care nu pot fi accesate bazele de date care contin informatiile necesare
verificãrilor/validă rilor, se solicitã documente doveditoare, prev ă zute la art.21 alin.(2) - (5).
Sectiunea a 4 - a
Măsuri complementare de suport destinate prevenirii si combaterii riscului de excluziune
socialã a beneficiarilor de venit minim de incluziune
Art.24 - (1) Solicitantul venitului minim de incluziune, înregistrat din oficiu ca solicitant de servicii
sociale, conform prevederilor art. art. 27' alin.(3) din lege, are dreptul la servicii sociale, in
conformitate cu nevoile identificate si recomandãrile prev ă zute in planul de interventie.
(2) Evaluarea nevoilor persoanei/familiei si elaborarea planului de interventie se realizeazã
conform art. 47 alin.(3) din Legea nr.292/2011, cu modificãrile si completãrile ulterioare.
Art.25 - (1) Beneficiarii venitului minim de incluziune repreziatã un grun de persoane aflate în
situatie de dificultate, cuprinse in programele de actiune comunitarã realizate de autoritätile
administratiei publice locale conform prevederilor art.35 din Legea asistentei sociale nr.292/2011, cu
modificãrile si completãrile ulterioare.
(2) Programele de actiune comunitarã prevăzute la alin.(1) se includ în strategiile judetene de
dezvoltare a serviciilor sociale si în planurile anuale de actiune, prevăzute la art. 117, respectiv art. 118
din Legea asistentei sociale nr.292/2011, cu modificãrile si completãrile ulterioare si se transmit c ă tre
directiile generale de asistentã socialã si protectia copilului, precum si Comisiei judetene de
incluziune socialã, respectiv comisiei de incluziune socială a municipiului Bucuresti în luna februarie
a fiecărui an.
(3) În aplicarea prevederilor art. 272 alin.(2) din lege, autoritätile administratiei publice locale
efectueazã trimestrial analiza aplicãrii m ă surilor pentru prevenirea si combaterea riscului de
marginalizare si excluziune socialã in rândul beneficiarilor venitului minim de incluziune incluse in
programele de actiune comunitarã.
(4) In aplicarea prevederilor art. 272 alin.(4) din lege, autoritätile administratiei publice locale
intocmesc, în luna decembrie a fiectrui an, un raport de monitorizare a aplicarii programului anual
de actiune comunitarã pentru beneficiarii de venit minim de incluziune, pe care il transmit electronic
Agentiei Nationale pentru Plafi si Inspectie Socialã, pân ă in ultima zi a lunii ianuarie din anul urmätor.
(5) Modelul raportului anual de monitorizare a aplicãrii programului anual de actiune
comunitarã in cazul beneficiarilor de venit minim de incluziune este prevăzut în anexa nr.6 la
prezentele norme metodologice.
Art. 26 - Serviciile si m ă surile prev ă zute la art. 273 din lege se acordã in mod gratuit, din bugetul
asigurãrilor pentru somaj, persoanelor beneficiare de venit minim de incluziune, înregistrate ca
persoane aflate în cäutarea unui loc de muncã la agentiile teritoriale pentru ocuparea fortei de muncã,
în conditiile prevăzute de Legea nr. 76/2002, cu modificãrile si completãrile ulterioare.
Art.27 - (1) in aplicarea prevederilor art. 13 alin. (1) lit. b) si a art. 27* alin. (2) - (3), serviciul public
de asistentã socială transmite agentiei teritoriale pentru ocuparea fortei de munc ă , in format electronic
in termen de maximum 5 zile de la înregistrarea solicitãrii de acordare a venitului minim de
incluziune, lista persoanelor apte de muncã care au solicitat acordarea acestui venit, întocmitã
conform modelului preväzut in anexa nr.9 la prezentele norme metodologice.
(2) In urma primirii listei prev ă zute la alin. (1), agentia teritorialã pentru ocuparea fortei de
muncã realizeazã programarea persoanelor prevă zute în listă pentru a fi înregistrate in evidentã ca
persoane in cäutarea unui loc de munc ă , stabilind in acest sens, pentru fiecare persoan ă in parte, data
$1, dupã caz, ora/intervalul orar.
(3) Pentru fiecare dintre persoanele cuprinse în lista prevă zutã la alin. (1), agentia teritorialã
pentru ocuparea fortei de muncã comunicã serviciului public de asistentă socială , in format electronic,
in termen de maximum 5 zile de la data realizãrii programãrii, lata si ora/intervalul orar stabilite
conform alin. (2).
(4) Data si ora/intervalul orar stabilite conform alin. (2) se aduc la cunostinta persoanelor
cuprinse in lista prevă zutã la alin. (1), sub semãtură , de că tre serviciul public de asistentã socialã, in
termen de maximum 5 zile de la data comunicãrii acestora potrivit alin.(3).
(5) In situatia in care persoanele cuprinse în lista prev ă zutã la alin. (1) nu se prezintã la
agentia teritorialã pentru ocuparea fortei de muncã conform programãrii, acestea nu sunt luate in
considerare la stabilirea numărului membrilor de familie pentru determinarea nivelului de venit al
familiei, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (1) din lege.
(6) Agentia pentru ocuparea fortei de muncã, comunicã serviciului public de asistentã
socială. in termen de 5 zile de la data stabilitã conform alin. (2), situatia prind
înregistrarea/neînregistrarea fiecãreia dintre persoanele cuprinse în lista prevăzută la alin. (1).
Art. 28 - (1) Pentru fiecare dintre persoanele solicitante de venit minim de insertie înregistrată in
evidentã ca persoan ă in c ă utarea unui loc de muncã, agentia teritorialã pentru ocuparea forfei de
munc ă întocmeste, conform art.60 alin. (1) din Legea nr. 76/2062, cu modificãrile si completãrile
ulterioare, planul individual de mediere.
(2) Agentiile teritoriale pentru ocuparea fortei de munc ă comunicã lunar, în format electronic,
agentiilor pentru pläti si inspectie socialã judetene, respectiv a municipiului Bucuresti:
a) situatia persoanelor solicitante de venit minim de incluziune înregistrate in evidentă ca
persoane în cautarea unui loc de muncã, care nu au îndeplinit obligatia prevă zută la art. 49
alin. (3) de a participa la actiunile care au ca scop ocuparea prevă zute în planul individual de
mediere;
b) situatia persoanelor solicitante de venit minim de incluziune înregistrate in evidentã ca
persoane, în cäutarea unui loc de munc ă inregistrate in evidentã care beneficiazã de m ă suri de
stimulare a ocupãrii fortei de munc ă potrivit planului individual de mediere precum si a celor
care s-au încadrat in muncă.
Art. 29 - Pentru persoanele care beneficiazã de prevederile art. 27' alin. (1) din lege decontarea
cheltuielilor de transport se face in limita sumei de 50 de lei/lună , in condifille prevázute de
reglementãrile in vigoare pentru salariatii institutiilor publice si regiilor autonome cu specific
deosebit, pe perioada delegãrii si detasãrii în altã localitate, precum si în cazul deplasării, în cadrul
localitãtii, în interesul serviciului.
Art. 30 - (1) In aplicarea prevederilor art. 27' din lege, comunicarea numãrului locurilor disponibile
pentru înscrierea în cadrul programului educational "A doua sansã" se face în format electronic, pe
adrese de postã electronicã stabilite de comun acord in conformitate eu dispozitiile protocolului
încheiat intre Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncã, Agentia Nationalã pentru Plãti si
Inspectie Socială si Ministerul Educatiei.\
(2) Modificarea numă rului locurilor disponibile pentru înscrierea în cadrul programului
educational "A doua sansã" se comunicã agentiilor teritoriale pentru pläti si inspectie socialã, cât si
agentiilor teritoriale pentru ocuparea fortei de muncã în conditiile prevă zute la alin. (4).
(3) In vederea aprobă rii înfiintãrii de noi formatiuni pentru anul scolar urmãtor, agentiile
teritoriale pentru ocuparea fortei de muncã transmit inspectoratelor scolare si agentillor teritoriale
pentru pläti si inspectie socialã, in conditiile prevă zute la alin. (4), o situatie centralizata a persoanelor
apte de muncã beneficiare de venit minim de incluziune, cãrora le-a fost recomandã, în cadrul
serviciilor de informare si consiliere profesională , înscrierea si parcurgerea cursurilor programului
educational "A doua sans ă ".
(4) Comunicarea situatiei centralizate prev ă zut ă la alin. (5) al art. 27' din lege se face
trimestrial, în format electronic, în una din următoarele modalitati:
a) pe adrese de postã electronică stabilite conform alin. (1);
b) prin preluarea datelor din Sistemul informatic integrat al învătământului din România (SIIIR)
pentru activitätile din domeniul preuniversitar în conformitate cu dispozitiile protocolului
prevăzut la alin.(1).
Art. 31 - (1) In aplicarea prevederilor art. 27° alin.(2) - (4), autoritätile administrafiei publice locale,
prin serviciul public de asistentã socialã, au urmă toarele atribufii :
a) stabilirea cadrului de colaborare cu medicii de familie, asistentii medicali comunitari si
mediatorii sanitari si, dupã caz, încheie protocoale de colaborare cu acestia cu privire la
actiunile de facilitare a accesului la servicii medicale a persoanelor beneficiare de ajutor de
incluziune;
b) informarca persoanelor prevăzute la lit. a) cu privire la cabinetele medicilor de familie si
unitätile sanitare existente la nivel local si judetean;
c) prin intermediul asistentului medical comunitar, mediatorului sanitar sau a asistentului social
din cadrul serviciului public de asistentă socială, acordã sprijin în vederea înregistrării pe
lista unui medic de familie inscrierii, precum si, dupã caz, a înscrierii in sistemul de asiguräri
sociale de sănătate;
d) promoveazã si organizeazã de actiuni de educatie a populatiei privind sănătatea copilului si
a gravidei, planificarea familialã, ingrijirea copilului, igienă personalã si profilaxia bolilor
transmisibile, precum si adoptarea unui stil de viatã s ă natcs.
(2) in aplicarea prevederilor art. 27% alin.(5) din lege, autoritätile administratiei publice
locale pot contracta serviciile unui medic specialist si/sau al/ale unui/unei asistent medical/asistente
medicale cu atestat de liberã practicã pentru acordarea de servicii medicale, cu respectarea
prevederilor Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul să nă tätii, cu modificãrile si completãrile
ulterioare.
Art.32 - (1) In scopul stabilirii dreptului la m ă surile de suport prev ă zute la art. 27'° alin.(1) din lege,
agentiile teritoriale pentru pläti si inspectie socialã întocmesc Lista copiilor de vârstã scolarã din
familiile beneficiare de ajutor de incluziune care frecventeazã cursurile unei unităti de învătământ
organizatã in conditiile legii si o transmit lunar inspectoratelor scolare teritoriale.
(2) Modelul listei prevă zute la alin.(1) este preväzut in anexa nr. 7 la prezentele norme
metodologice.
intermediul SNIAS.
(3) Transmiterea datelor cuprinse în lista prevăzutã la alin.(1) se realizeazã electronic, prin
10
Art.33 - (1) In aplicarea prevederilor art.2712 alin.(2) si alin.(3) din lege, autoritätile administrafiei
publice locale aprobă prin hotă râre a consiliului local urmă toarele mäsuri de suport:
a) acordarea ajutoare materiale si financiare destinate reabilitãrii locuintei sau pentru o
constructie nou ă ;
b) subventionarea, integrală sau partială, pentru plata chiriei;
c) repartizarea, cu prioritate, a unei locuinte din fondul locati v propriu, pentru familiile cu copii
aflate în risc de evacuare;
d) constructia sau amenajarea de spatii ce asigurã gă zduirea, pe perioadã determinatã, a
persoanelor fă ră adăpost;
e) constructia si/sau reabilitarea de spatii cu destinatie de locuinte sociale;
+) încheierea de conventii cu furnizorii de utilitäti, prin care se angajeazã sã suporte o parte din
datoriile pe care le au persoanele si familiile beneficiare de venit minim de incluziune.
(2) M ă surile de suport prevă zute la alin.(1) se stabilesc pentru persoana singurã sau pentru
familie si se cuprind in planul de interventie prev ă zut la art. 27' din lege.
CAPITOLUL III
Stabilirea, acordarea, modificarea si plata venitului minim de incluziune
Sectiunea 1-a
Procesul de stabilire si acordare a dreptului
Art.34 - (1) Cererea si declaratia pe propria r ă spundere prev ă zutã la art. 5 contine date privind
persoana îndreptätită, date privind componenta familiei, veniturile realizate de membrii acesteia si
bunurile detinute, informatii despre locuintã, numă rul persoanelor care locuiesc la aceeasi adresă de
domiciliu sau resedint ă si se completeazá electronic sau, dup ă caz, pe suport de hârtie.
(2) La completarea cererii si declaratiei pe propria r ă spundere prev ă zut ă la alin.(1) solicitantul
semneazã un angajament de platã pentru situatiile in care se pot constatã drepturi acordate necuvenit,
completate. Modelul angajamentului de platã este prevăzut in anexa nr.8 la prezentele norme
metodologice.
(3) Potrivit prevederilor art.29 alin. (5) din lege, în cazul persoanelor singure cu vârsta de cel
putin 65 de ani, aflate în situatia prevăzutã la art.6 alin.(5) din lege, asistentul social al serviciului
social cu cazare asigură sprijin atât pentru completarea formularelor, cât si pentru transmiterea ori
depunerea acestora că tre serviciul public de asistentã socialã pe a c ă rui razã teritorialã isi are sediul
serviciul social cu cazare.
Art.35 - (1) Cererea, declaratia pe proprie răspundere, angajamentul de platã si, după caz,
documentele doveditoare se completeazã si se depun/transmit la serviciul public de asistentã socialã
de la nivelul primãriei pe a c ă rei razã teritoriala isi are domiciliul sau resedinta, ori locuieste titularul
dreptului sau reprezentantul legal desemnat în conditiile prevăzute la art. 30 alin.(2) - 4) din lege,
pentru înregistrare si aprobare.
(2) Cererea, precum si declaratia pe proprie r ă spundere, angajamentul de platã si, dupã caz,
documentele doveditoare se prelucreazã în format electronic de că tre personalul serviciului public de
asistentã socială care realizeazã, în cadrul SNIAS si verificarea administrativă definitã la art.6 alin.(1)
lit. a).
Art. 36 - (1) Potrivit prevederilor art.32 alin.(3) din lege, SNIAS asigurã suportul informatic pentru
inregistrarea si administrarea cererilor, declaratiilor si altor documente prevăzute de lege, verificarea
criteriilor de eligibilitate si a conditiilor de acordare a dreptului, emiterea si transmiterea dispozitiilor
si deciziilor de aprobare/respingere/suspendare/încetare a dreptului. precum si a altor operatiuni
specifice procesului de acordare a venitului minim de incluziune si permite accesarea bazelor de date
ale institutiilor administratiei publice centrale si locale in vederea verificãrii indeplinirii criteriilor de
eligibilitate si conditiilor de acordare a dreptului la venit minim de incluziune.
(2) Colectarea si prelucrarea datelor necesare acord ă rii venitului minim de incluziune se fac
cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 679/2016 al Parlamentului European si al
Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceca ce priveste prelucrarea
datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei
95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), precum si a legislatiei nationale aplicabile
domeniului protectiei datelor.
Art. 37 - (1) Solutionarea cererii pentru acordarea venitului minim de incluziune se realizeazã dupã
finalizarea verificãrilor prev ă zute la art. 3 alin. (1) - (5) din lege.
(2) In situatia în care verificarea corectitudinii datelor si informatiilor existente in cerere cu
privire la componenta si veniturile familiei, locuinta de domiciliu/resedintă, bunurile mobile si
imobile detinute, nu se poate realiza prin accesarea bazelor de date disponibile, personalul din cadrul
serviciilor publice de asistentã socialã si/sau primarul se procedeazã conform prevederilor art. 35 din
lege.
(3) In aplicarea prevederilor art.33 alin.(8) din lege, odat ă cu validarea cererii preväzute la
alin.(1), personalul serviciului public de asistentã socialã comunicã agentiei teritoriale pentru
ocuparea fortei de muncã, în format electronic, o solicitare pentru planificarea în vederea înregistrării
persoanelor apte de muncã din familiile beneficiare de ajutor de incluziune care au obligatia de a se
Înregistra ca persoane aflate în cäutarea unui loc de muncã, întocmitã conform modelului prevăzut in
anexa nr.9 la prezentele norme metodologice.
(4) În aplicarea prevederilor art.33 alin.(9) din lege, în term en de maxim 5 zile de data primirii,
de la agentia teritoriala pentru ocuparea fortei de muncã, a confirmãrii inregistrării solicitării
preväzute la alin.(3), serviciul public de asistentă socială informeazã titularul dreptului, electronic sau
pe suport de hârtie, eu privire la data programatã pentru prezentarea membrilor de familie apti de
muncã la sediul agentiei teritoriale pentru ocuparea fortei de muncã în vederea finalizãrii procedurii
de inregistrare ca persoană în cutarea unui loc de munc ă .
5) In situatia în care existã suspiciuni sau sesizãri privind veridicitatea datelor cuprinse il
c e r e l e , in termen de maxim 5 zile de la data inregisträrii cererii, primarul dispune efectuare:
verificării în teren.
I n vederea efectuäri verificäri in teren, personalul serviciului public de asistenta socia
lizeazã fisa de verificare al cărei model este prevăzut în anexa nr. 10 la prezentele nori
metodologice.
(7) La definitivarea verificãrii in teren se pot utiliza si informatii de la cel putin două persoane
care cunose situatia materialã, socialã si civila a persoanelor din gospodãria solicitantului de venit
minim de incluziune. In acest caz, declarafiile persoanelor se consemneazã de personalul care
realizeazã verificarea in teren si se semneazã de persoanele în cauz ă .
(8) In cazul persoanelor fãr ă ad ă post, verificarea în teren se efectueazã la locul desemnat de
solicitant.
(9) In cazul persoanelor singure si familiilor care locuiesc si gospodãresc impreun ă ,
verificarea in teren se efectueaza pentru fiecare familie sau persoan ă singur ă .
12
(10) Verificarea in teren este realizatā de c ă tre asistentul social sau dupã caz, de tehnicianul
în asistent ă socialã al serviciului public de asistent ă social ă . In vederea complet ă rii fisei de verificare
in teren, asistentul social va aplica modalitatea de interventie în conformitate cu codul de practica al
asistentului social aprobat de Colegiul National al Asistentilor Sociali din România.
(11) Refuzul, de că tre titularul dreptului sau a oricăruia din membrii familiei acestuia, de a
furniza informatiile necesare pentru completarea fisei de veri icare in teren, atrage respingerea
cererii, pe motivul neîndeplinirii conditiilor de acordare a venitului minim de incluziune, potrivit
prevederilor art.33 alin.(5) din lege.
Art.38 - (1) Validarea si verificarea cererii pentru acordarea venitului minim de incluziune se
realizeazã prin verificare administrativă si, dupã caz, verificare in teren. Procedura de verificare si
validare este prevă zutã in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
(2) Propunerea asistentului social al serviciului public de asistentã socialã cu privire la
emiterea dispozitiei primarului de aprobare sau de respingere a solicitãrii dreptului se realizeazã prin
intermediul SNIAS sub forma raportului de sintezã privind validarea si verificarea cererii.
(3) Formularul raportului de sinteză privind validarea si verificarea cererii se aprobā prin ordin
al ministrului muncii si solidaritätii sociale in termen de 180 de zile de la aprobarea prezentelor norme
metodologice si se publicã in Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.39 - (1) In aplicarea prevederilor art. 27'alin.(3) din lege, titul.rul dreptulvi, respectiv familia sau
persoana singură, la data inregisträrii cererii de acordare a venitului minim de incluziune
Înregistreaza, din oficiu, ca solicitant de servicii sociale, în baza de date a primãriei destinatã
beneficiarilor de servicii sociale .
(2) In vederea efectu ă rii evalu ă rii si a elaborãrii planului de interventie, prev ă zut la art.27'
alin.(2) din lege, personalul serviciului public de asistentã socialã cu atributii in domeniul servicillor
sociale planificã si realizeazã vizitele la domiciliul persoanelor/familiilor beneficiare de venit minim
de incluziune, la temenele prev ă zute la art. 33' alin. (2) din lege.
Art. 40 - (1) La finalizarea verificãrii administrative, inclusiv a verificãrii in teren, dupã caz, si dupã
validarea indeplinirii criteriilor de eligibilitate si a conditiilor prevăzute de lege pentru acordarea
dreptului la venit minim de incluziune, prin SNIAS se emite dispozitia primarului de aprobare a
dreptului, care contine categoriile de ajutoare ce compun venitul minim de incluziune si cuantumul
total al dreptului, defalcat pe componente.
(2) In situatia in care se constat ă faptul cã nu sunt îndenlinite criteriile de eligibilitate si
conditiile prevăzute de lege pentru acordarea dreptului la venit minim de incluziune, prin SNIAS se
emite dispozitia primarului de respingere a dreptului, în care mentioneazã motivele respingerii.
(3) Dispozitiile primarului prevă zute la alin.(1) si alin.(2) se comunică beneficiarilor in termen
de maxim 5 zile de la data emiterii acestora, electronic sau pe suport de hârtie.
Art.41 - (1) Ră spunderea asupra datelor si informafiilor inscrise în raportul de sinteză privind
validarea si verificarea cererii prevă zut la art.38 alin. (2) revine exclusiv persoanei/persoanelor care
a/au efectuat verificarea în teren si a/au semnat formularul.
(2) Primarul si secretarul unitätii administrativ-teritoriale răspund, în conditiile legii, de
realitatea si legalitatea operatiunilor de verificare în vederea stabilirii si acordãrii dreptului la venit
minim de incluziune, conform prevederilor art.33 alin.(7) din lege.
13
(3) Cererile, declaratiile pe propria ră spundere, angajamentele de platã si documentele
doveditoare, precum si dispozitiile primarului referitoare la aprobarea/respingerea/suspendarea/
incetarea/modificarea acordãrii venitului minim de incluziune se pastreazã, pe suport electronic, de
c ă tre serviciul public de asistentã social ă , conform prevederile art.37 alin.(1) din lege.
Art. 42 - (1) Schimbarea titularului dreptului la venit minim de incluziune se realizeazã în conditiile
prevă zute la art. 39 alin.(1) din lege.
(2) In situatia în care schimbarea titularului dreptului se realizeazã la cererea reprezentantului
familiei ori a unui membru din familie, serviciul public de asistentã socială verificã situatia care a
condus la schimbarea titularului, realizeazã verificarea administrativã si, in cazul in care sunt
indeplinite criteriile de eligibilitate si conditiile de acordare si mentinere a dreptului prevăzute de
lege, se emite o nou ă dispozitie a primarului de acordare a dreptului.
(3) In baza dispozitiei primarului, prev ă zutã la alin.(2) se emite, de c ă tre directorul executiv
al agentiei teritoriale pentru pl ă ti si inspectie socialã, decizia pentru plata dreptului.
Art.43 - (1) Modificarea cuantumului venitului minim de incluziune se realizeazã in urmă toarele
situatii prevăzute de lege:
a) se produc modificãri in veniturile nete totale ale familiei/persoanei singure, obtinute în luna
anterioara acordärii dreptului si sau modificãri în componenta familiei, caz în care cuantumul
venitului minim de incluziune se recalculeazã pe baza venitului net ajustat/membru de familie;
b) persoana apt ă de muncã din familia beneficiarã de ajutor de incluziune nu s-a înregistrat ca
persoană in cäutarea unui loc de muncã, la agentia teritorialã pentru ocuparea fortei de muncã,
in termenul stabilit, conform prevederilor art. 27 alin.(6);
c) persoana aptã de muncã din familia beneficiarã de ajutor de incluziune nu îndeplineste
conditiile prev ă zute la art. 13' alin. (1) din lege;
d) copiii de vârstã scolarã din familiile beneficiare ajutor pentru familia cu copii nu sunt
inmatriculati într-o unitate de invätământ organizatã conform legii si nu frecventeazã fãră
întrerupere cursurile acesteia, conform prevederilor art. 19 alin. (2) din lege;
e) titularul dreptului, precum si membrii apti de muncã din familia acestuia se aflã in situatia
prevăzutã la art. 1 lit. b) din lege.
(2) In situatia in care se produe modificãri in componenta familiei si/sau a veniturilor
beneficiarilor de venit minim de incluziune, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data la care
a intervenit modificarea, titularul dreptului depune la serviciul public de asistentã socialã al primãriei
o declaratie pe propria räspundere privind modificãrile intervenite, completatã conform modelului
preväzut în anexa nr.5 la prezentele norme metodologice, însotitã de documentele doveditoare, dupã
caz.
(3) În aplicarea art. 40 alin.(2) din lege,, in situatia în care dupã verificãrile efectuate de că tre
personalul serviciului public de asistentã socială se constatã indeplinirea conditiilor prevăzute de
lege pentru mentinerea acordãrii dreptului dar se impune recalcularea cuantumului acestuia, se emite
dispozitia primarului de mentinere a dreptului, în care se mentioneazã noul cuantum al venitului
minim de incluziune, defalcat pe componente.
(4) Dispozitia primarului se comunicã titularului dreptului în termen de 5 zile de la data
emiterii.
(5) In baza dispozitiei primarului, prevă zutã la alin.(3) si a rezultatului verificãrilor efectuate
de că tre personalul agentiei teritoriale pentru pläti si inspectie socialã, se emite decizia directorului
executiv al agentiei teritoriale pentru pläti si inspectie socialã, de mentinere a plätii dreptului care
contine si cuantumul venitului minim de incluziune, defalcat pe componente.
(6) Aprobarea acordãrii stimulentului prevă zut la art. 1 lit. b) din lege se face prin dispozitie
a primarului, iar plata acestuia, prin decizie a directorului executiv al agentiei teritoriale. pentru plă ti
si inspectie socială.
(7) Dispozitia primarul prevă zutã la alin.(6) se comunicã titularului dreptului în termenul
prevazute la alin.( 4).
Art.44 - (1) Pentru verificarea indeplinirii conditiilor prevăzute la art. 19 alin.(1) si alin. (2) din lege,
inspectoratele scolare judetene, respectiv ale municipiului Bucuresti, denumite în continuare
inspectorate scolare, întocmesc si transmit lunar, în format electronic, către agentiile teritoriale
pentru pläfi si inspectie socialã, situatia privind frecventarea cursurilor de că tre copiii de vârstã
scolarã din familiile beneficiare de ajutor pentru familia cu copii.
(2) In aplicarea prevederilor art.65 alin.(3) din lege, ordinul comun al ministrului muncii si
solidaritätii sociale si al ministrului educatiei privind stabilirea modelului situatiei prevă zute la
alin.(1), se aprobă in termen de maxim 180 de zile de la data publicãrii prezentelor norme
metodologice in Monitorul Oficial Partea I.
(3) În situatia în care Sistemul informatic integrat al invătământului din România (SIIR)
contine informatiile necesare pentru determinarea absentelor lunare ale copiilor de vârstã scolară din
familiile beneficiare de venit minim de incluziune componenta ajutor pentru familie, agentiile
teritoriale pentru pläti si inspectie socialã au acces direct in această bază de date, conform prevederilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.41/2016 privind stabilirea unor mă suri de simplificare la
nivelul administrafiei publice centrale si pentru modificarea si completares unor acte normative,
aprobată cu modificãri prin Legea nr. 179/2017, cu completările ulterioare.
Sectiunea a 2- a
Procesul de stabilire si realizare a plätii dreptului
Art.45 - (1) Plata drepturilor de venit minim de incluziune se efectueazã in baza deciziei directorului
executiv al agentiei teritoriale pentru pläti si inspectie socialã, dup ă verificärile prevă zute la art. 38
alin.(1) si (2) din lege.
(2) Decizia directorului executiv al agentiei teritoriale pentru pläti si inspectie socialã
constituie document de platã pentru venitul minim de incluziune si se comunicã titularului acestuia
în maximum 10 zile de la data emiterii, electronic sau pe suport de hârtie.
Art.46 - (1) Potrivit art. 36 alin.(6), din lege, dreptul la venitul minim de incluziune se acordã
incepând cu luna urmätoare înregisträrii cererii.
(2) Plata dreptului se realizeuză începând cu luna urmätoare celei in sare s-a emis decizia de
stabilire a pl ă fii de că tre directorului executiv al agentiei teritoriale pentru pläti si inspectie socială .
(3) Plata venitului minim de incluziune se asigură de către agentiile teritoriale pentru plăti si
inspectie social si se efectueazã lunar, pe bazã de mandat postal, în cont curent personal sau in cont
de card, tinând seama de optiunea beneficiarului.
(4) În cazul achitãrii drepturilor prin mandat postal, agentiile teritoriale pentru pläti si
inspectie socială efectueaza plata drepturilor cu plata unui comision in limitele si condifiile stabilite
prin legea bugetarã anuală.
(5) In cazul achitării drepturilor în cont bancar, agentiile teritoriale pentru pläti si inspectie
socială efectuează plata prin unitätile bancare, pe baz ă de borderou, cu plata unui comision bancar ce
nu poate fi mai mare de 0,1% din drepturile achitate si va f ĩ stabilit, prin negociere, la nivel teritorial,
Între agentiile teritoriale pentru pläti si inspectie socialã si unitãtile bancare.
15
(6) Editarea mandatelor postale prevă zute la alin. (4) se face fie direct de c ă tre agentiile
teritoriale pentru pläti si inspectie socialã, fie pe baz ă de contracte încheiate cu prestatori de astfel de
servicii, prin care se stabileste inclusiv formatul mandatului.
(7) Fondurile necesare achitării comisioanelor prevăzute la alin. (4) si (5), precum si tipãririi
mandatelor postale se suportă din bugetul Ministerului Muncii si Solidaritätii Sociale, prin Agentia
Nationalã pentru Pläti si Inspectie Social ă , din aceleasi fonduri din care se suportă plata drepturilor
de venit minim de incluziune.
Art.47 - Plata venitului minim de incluziune, în cazul persoanelor fãr ă adă post se asigură prin stat
de platã si se efectucază pân ă la data de 15 a lunii în curs pentru luna anterioarã. Agentiile teritoriale
pentru pläti si inspectie sociala organizeazã activitatea de plată a drepturilor de venitului minim de
incluziune impreună cu primãriile.
Capitolul IV
Suspendarea si incetarea acordãrii dreptului la venit minim de incluziune
Art. 48 - (1) Suspendarea dreptului la ajutorul de incluziune, pentru neîndeplinirea obligatiei de a
presta activitati/lucräri de interes local pe o perioadã mai mare de 30 de zile, prevăzutà la art. 61 alin.
(5) din lege, se face prin dispozitie a primarului..
(2) Suspendarea dreptului la ajutorul de incluziune, prevăzutã la art. 61 alin. (5) din lege se
realizeaza incepând cu luna urmätoare celei in care s-a fäcut constatarea.
Art. 49 - (1) Suspendarea dreptului la ajutorul de incluziune, prevă zutã la art. 27* alin. (5) din lege
se face prin se face prin dispozitie a primarului, în baza comunicãrii de către agentia teritorială pentru
ocuparea fortei de muncã a listei persoaneler beneficiare de ven.t minim de incluziune care nu au
respectat măsurile stabilite in planurile individuale de mediere.
(2) Suspendarea dreptului la venit minim de insertie, prevăzutã la alin. (1) se realizeazã
Începând cu luna următoare celei în care s-a făcut constatarea.
Art. 50 - Suspendarea plätii venitului minim de incluziune sau a oricăreia dintre componentele
acestuia prevăzutã la art. 67 alin. (1) din lege se face prin decizie a directorului executiv al agentiei
teritoriale pentru pläti si inspectie socialã si se aplicã incepând cu luna urmätoare celei în care s-a
constatat situatia care determinã suspendarea.
Art. 51 - (1) Încetarea dreptului la ajutor de incluziune se face prin dispozitie a primarului.
(2) Incetarea plă tii dreptului la venitul minim de incluziune se face prin decizie a directorului
executiv al agentiei teritoriale pentru plă ti si inspectie socialã.
(3) Incetarea plă tii dreptului la ajutor de incluziune, prevă zutã la alin. (1) se face incepând
cu luna urmă toare constatãrii situativi care de terminã încetarea.
Capitolul V
Alte drepturi complementare venitului minim de incluziune
16
Sectiunea 1
Asigurarea obligatorie a locuintei
Art. 52 - (1) Pentru locuintele aflate în proprietatea familiilor, respectiv persoanelor singure
beneficiare ale ajutorului de incluziune, asigurarea obligatorie impotriva cutremurelor, alunec ă rilor
de teren sau inundatiilor se pläteste de că tre agentia nationalã, prin agentiile teritoriale, cu respectarea
Normelor privind forma si clauzele cuprinse în contractul de asigurare obligatorie a locuintelor
împotriva cutremurelor, alunecãrilor de teren si inundatiilor, puse în aplicare prin Norma Autoritãtii
de Supraveghere Financiară nr. 7/2013 privind forma si clauzele cuprinse în contractul de asigurare
de obligatorie a locuintelor împotriva cutremurelor, alunecãrilor de teren si a inundatiilor, cu
modificãrile si completãrile ulterioare.
(2) Plata primelor de asigurare se face de că tre agentiile teritoriale pentru pläti si inspectie
socială direct în contul Societătii Comerciale "Pool-ul de Asigurare împotriva Dezastrelor Naturale"
- S.A., care pe baza listei cuprinzând persoanele beneficiare de ajutor de incluziune va emite politele
de asigurare aferente acestora.
(3) Sumele aferente pläfii primelor de asigurare vor fi achitate integral de c ă tre a agenfiile
teritoriale pentru pläti si inspectie socialã si vor fi calculate la cursul valutar stabilit de BNR pentru
ziua in care acestea realizeazã fundamentarea de credite bugetare. Fundamentarea de credite bugetare
se efectueaza in aceeasi zi de cätre toate agentiile teritoriale pentru plă ti si inspectie socială .
(4) Contractul de asigurare obligatorie a locuintelor este valabil pe o perioadã de 12 luni, cu
incepere de la ora 0,00 a zilei urmă toare celei în care agentiile teritoriale pentru pläti si inspectie
socială vireazã sumele în contul PAID.
(5) Pentru plata asigurării obligatorii a locuintei, Agentia Nationalã Pentru Pläti si Inspectie
Socialã, în numele agentiile teritoriale pentru plă ti si inspectie socială , incheie cu PAID protocol în
care vor fi stabilite obligatiile pärt lor, precum si modalitatea in care se realizeazã regularizãrile
pentru eventualele diferente de pläti sau de curs valutar fată de cursul prevăzut de Legea nr. 260/2008,
republicatã.
Sectiunea 2
Ajutoarele de urgentã si ajutorul pentru înmormântare
Art. 53 - In aplicarea prevederilor art. 84 alin.(1) si (2) din lege, hot ă rârea Guvernului pentru
aprobarea ajutoarelor de urgentă, elaborată de Ministerul Muncii si Solidaritātii Sociale, are la bază
propunerile întemeiate transmise de agentiile teritoriale pentru pläti si inspectie socialã.
Art.54 - (1) Propunerea de acordare a ajutoarelor de urgentă prevă zute la art. 84 din lege are la bazã
cererea si declaratia pe propria răspundere a unui membru de familie sau a persoanei singure, insotite
de actele doveditoare prevăzute la art. 55.
(2) Cererea si declaratia pe propria ră spundere se completeazã potrivit modelului prevă zut in
anexa nr. 12 la prezentele norme meiodologive.
(3) Documentele prevăzute la alin.(1) se depun si se înregistreazã la agentia teritorialã pentru
pläti si inspectie socialã în a că rei razã teritorialã domiciliază/are resedinta sau locuieste solicitantul.
Documentele pot fi depuse personal, ori transmise prin postã sau prin mijloace electronice.
(4) Pentru propunerea de acordare a ajutoarelor de urgentã, agentia teritorialã pentru plăti si
inspectie socialã poate solicita primãriei în a că rei razã teritoriala domiciliazã/are resedinta sau
locuieste solicitantul, o verificare a situatiei de fapt, în termen de maximum 1) zile de la înregistrarea
cererii.
(5) Verificarea preväzutã la alin.(4) se realizeazã de că tre personalul serviciului public de
asistentã socialã si are in vedere componenta familiei, veniturile realizate, precum si descrierea
situatiei pentru care s-a solicitat acordarea ajutorului de urgenta.
(6) In situatia prevă zutã la alin.(4), în termen de maximum 10 zile de la solicitare, primãria
transmite electronic agentiei teritoriale pentru pläti si inspectie socială rezultatele verificãrii.
(7) In situatia în care agentia teritorialã pentru plă ti si inspectie socialã este sesizată de alte
institutii ale administratiei publice centrale în vederea acordării unui ajutor de urgentã, propunerea de
acordare a ajutorului de urgentă are la baza si verificarea în teren efectuată de persoane desemnate de
că tre directorul executiv al agentiei teritoriale.
(8) Verificarea în teren prevă zutã la alin. (7) este efectuatã in termen de maximum 10 zile
lucrătoare de la sesizare.
(9) Pentru verificarea prevă zută la alin.(4), precum si pentru ancheta socială prevă zutã la
alin.(7) se poate utiliza modelul verificãrii de teren preväzut la art 37 alin.(6).
(10) Verificarea prevă zută ia alin.(4), precum si ancheta socialã [ revazutã la alin.(7) se
avizeazã de primar si se transmite agentiei teritoriale pentru pläti si inspectie socială.
Art. 55- (1) Actele doveditoare pentru acordarea ajutorului de urgentã se depun odata cu cererea
prevă zutã la art. 54 alin.(1) sau se prezintã cu ocazia verificãrii prevă zută la art. 54 alin.(4) si (7).
(2) Actele doveditoare sunt cele prevăzute la art. 21 alin. (2), precum si, dupã caz.,
a) documente eliberate de autoritätile competente pentru constatarea situafitlor de necesitate
sau a situatiilor deosebite;
b) polita de asigurare impotriva dezastrelor naturale si sau/înscrisul de constatare si evaluare
a prejudiciilor, precum si de stabilire a cuantumului despägubirii în cazul producerii
riscului asigurat, potrivit prevederilor Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a
locuintelor împotriva cutremurelor, alunecãrilor de teren si inundatiilor, republicatã;
c) adeverintã si/sau scrisoare medicalã eliberatã de medicul de familie sau de medicul
specialist, precum si alte documente medicale jus ificative eliberate de autoritätile
competente în domeniu care sã ateste situatia de dificultate invocatã in cerere;
d) pentru achizitia de echipamente, dispozitive medicale, proteze, orteze sau alte materiale
sanitare, dovada eliberatã de autoritäfile competente privind costul total al acestora,
precum si cheltuielile suportate de acestea;
e) alte documente la solicitarea persoanelor desemnate sã efectueze verificarea prevă zutã la
art. 54 alin.(4) si (7), în functie de situatia constatată.
(3) Absenta unora dintre documentele preväzute la alin. (2) nu conduce la refuzul acordärii
ajutorului de urgent ă , urmând ca prin verificarea prev ă zutã la art. 54 alin.(4) si (7) sã se stabileasc ă
dacã este necesarã sau nu acordarea acestuia.
(4) In situatia in care persoana singură /familia care solicitã ajutorul de urgentã refuz ă sã
furnizeze informatiile necesare pentru verificarea prevă zută la art. 54 alin.(4) si (7), se consideră c ă
aceasta nu se aflã într-o situatie prev ă zutã de lege pentru acordarea ajutorului de urgentã.
(5) In situatia în care se declarã epizootii, ajutoarele de urgentã sunt acordate complementar
formelor de sprijin preväzute de art. 26 din Ordonanta Guvernului nr.42/2004 privind organizarea
activitätii sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor, apiobatã prin Legea nr.215/2004 cu
modificãrile si completãrile ulterioare.
18
Art.56 - (1) Ajutoarele de urgentā prevăzute la art. 53 se acordã, în limita sumelor alocate cu aceastã
destinatie în bugetul Ministerului Muncii si Solidaritätii Sociale, pentru acoperirea nevoilor de bazã
definite la art. 54 alin. (2) din Legea asistentei sociale nr. 292/2011, cu modificãrile si completările
ulterioare, ale familiei sau ale persoanei singure aflate în situafiile prevă zute la art. 27' alin. (1) din
lege si au în vedere, in principal, mentinerea locuintei si asigurar ea conditiiior de locuit, asigurarea
nevoilor zilnice de trai, accesul la servicii medicale si/sau de recuperare a stării de sănätate ori a
capacitătii de muncã, combaterea cauzelor ce pot duce la abandon scolar, precum si a altor cauze ce
pot conduce la riscul de excluziune socialã.
(2) Ajutoarele de urgentă prevă zute la art. 53, în functie de situatia pentru care se solicitã, se
stabilesc tinând cont de următoarele criterii, după caz:
a) gradul de distrugere a locuintei si a bunurilor detinute de familie sau de persoana singura;
b) tipul locuintei;
c) asigurarea obligatorie a locuintei potrivit prevederilor Legii nr. 260/2008 privind
asigurarea obligatorie a locuintelor împotriva cutremurelor, alunecãrilor de teren si
inundatiilor, republicata, si cuantumul despă gubirii;
d) bolile si afectiunile medicale ale persoanei sau membrului/membrilor de familie care au
solicitat ajutorul de urgentă si gravitatea acestora;
e) perioada de tratament medical si de recuperare medicalã ale persoanei
membrului/membrilor de familie care au solicitat ajutorul de urgentă;
f) nivelul de decontare a serviciilor medicale, a medicumentelor, a ortezelor, protezelor,
dispozitivelor medicale de că tre casele de asigură ri sociale de sănătate sau de terti pentru
persoana sau membrul/membrii de familie care au solicitat ajutorul de urgentă ;
g) calitatea de asigurat în sistemul asigurărilor sociale de să nă tate;
h) calitatea de asigurat in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurãri sociale;
i) tipul familiei si numă rul membrilor din familie;
J) veniturile nete lunare pe membru de familie sau ale persoanei singure;
k) nivelul de îndatorare a persoanei sau a familiei ce poate determina situatii de risc de
excluziune socială;
1) posibilitatea de sustinere din veniturile proprii, fãrã afectarea nevoilor de trai minimale
definite de Legea asistentei sociale nr. 292/2011, cu modificãrile si completãrile
ulterioare, a cheltuielilor suplimentare generate de situatia de necesitate sau deosebità;
m) complementaritatea unor forme de sprijin din surse publice sau private.
(3) In caz de calamitafi naturale, inundatii, incendii sau alte situafii similare, ajutoarele de
urgentã se pot acorda familiilor sau persoanelor singure care locuiesc în respectiva locuintã cu
contract de inchiriere, comodat sau care sun: tolerate în locuinta respectivă , dacã ajutorul nu a fost
solicitat de proprietarul locuintei.
(4) In cazul preväzut la alin. (3), familiile sau persoanele singure pot beneficia de ajutor de
urgentã numai pentru pierderea, distrugerea sau afectarea bunurilor proprii.
(5) Plata ajutorului de urgent ă se poate efectua si cätre alt membru de familie cu capacitate de
exercitiu deplină, consemnat în ancheta socialã, in situatia in care se înregistreazã decesul titularului
ajutorului de urgentã sau acesta se afla in incapacitate fizicã din cauza stării de să nă tate ori intervin
alte cauze care conduc la imposibilitatea efectu ă rii pläfii c ă tre titularul prevă zut în hotărârea
Art.57 - (1) Pentru situatiile deosebite determinate de starea de sănătate ori alte cauze care pot
conduce la aparitia sau sporirea riscului de excluziune socialã, ajutoarele de urgentă prevăzute la art.
19
84 alin.(1) din lege pot fi acordate periodic, insã nu mai mult de o singurã dat ă intr-o perioadã de 12
luni.
(2) Pentru cazuri deosebite, care necesitã acordarea de ajutoare de urgentã aceleiasi familii
sau persoane, inainte de expirarea perioadei prevăzute la alin. (1), persoanele desemnate din cadrul
agentiei teritoriale pentru pläti si inspectie socială care au formulat propunerea de acordare elaboreazã
un referat care contine prezentarea situatiei cu care se confruntã familia sau persoana singurã si
justificarea necesitătii de acordare a unui ajutor de urgentă suplimentar.
(3) Referatul preväzut la alin. (2) este însotit de verificarea de teren si de actele doveditoare,
se avizeazã de că tre directorul executiv al agentiei teritoriale pentru plă ti si inspectie socialã, precum
si de primar si prefect si se transmite la Agentia Natională per.iru Pl ă ti si Inspectie Socialã care
analizeazã propunerea si decide dacã se justificã acordarea ajutorului de urgentã suplimentar.
Art. 58 - (1) Pentru acordarea ajutoarelor de urgentā agentiile teritoriale pentru pläti si inspectie
socialã transmit Agentiei Nationale pentru Pl ă ti si Inspectie Socialã situatia centralizatoare a
propunerilor de acordare a ajutoarelor de urgentã care cuprinde numele beneficiarului, adresa de
domiciliu/resedintã, suma propusã cu titlu de ajutor de urgentã si situatia de necesitate ori deosebită.
Verificarea prevă zută la art. 54 alin.(4) si (7) si referatul prevă zut la art. 57 alin. (2) se arhiveazã la
nivelul agentiei teritoriale pentru pläti si inspectie socialã pentru o perioadã de 3 ani.
(2) Pentru aplicarea unitarã la nivelul tuturor agentilor teritoriale pentru pläti si inspectie
socială se aprobã proceduri operationale prin decizie a directorului general al Agentiei Nationale
pentru Pläti si Inspectie Social ă .
(3) Agentiile teritoriale pentru plă ti si inspectie socialã si Agentia Nationalã pentru Pl ă ti si
Inspectie Socială asigură evidenta tuturor ajutoarelor de urgentã aprobate si informeazà trimestrial
Ministerul Muncii si Solidaritätii Sociale cu privire la ajutoarele de urgentã plätite.
Art. 59 - In aplicarea art. 85 din lege, primarul poate acorda ajutoare de urgentã familiilor sau
persoanelor singure aflate în situatii de necesitate datorate calamitãtilor naturale, incendiilor,
accidentelor, precum si pentru alte situatii deosebite stabilite prin hotãrâre a consiliului local.
Art. 60 - (1) Propunerea de acordare a ajutoarelor de urgentã are la bazã cererea si declaratia pe
propria ră spundere a unui membru de familie sau a persoanei singure si, dupã caz, documente
doveditoare de tipul celor preväzute la art. 55 alin.(2).
(2) Pentru acordarea ajutoarelor de urgentă personalul serviciului public de asistentã socialã
efectueazã verificarea de teren prin care se certificã situatiile de necesitate sau, dupã caz., situatiile
deosebite în care se află familiile ori persoanele singure.
(3) Plata ajutoarelor de urgentã prevăzute la art. 59 se aprobã prin dispozifie a primarului.
(4) Ajutoarele de urgentã prevă zute la art. 59 se pot acorda in bani si/sau în natura.
Art.61 - Familiile si persoanele singure pot beneficia atât de ajutoarele de urgentã preväzute la art.
84 din lege, cât si de cele prevăzute ia art. 85 din lege.
Sectiunea a 2-a
Ajutorul de înmormântare
Art. 62 - In cazul decesului unei persoane din familia beneficiarã de ajutor de incluziune sau al
persoanei singure beneficiare de ajutor de incluziune primarii pot dispune acordarea unui ajutor
financiar pentru cheltuielile de înmormântare persoanelor prevăzute la art. 83 alin.(2) din lege.
20
Art.63 - (1) Ajutorul prevăzut la art. 62 se acordã pe bazã de cerere însotitã de copia următoarelor
acte, dupã caz:
a) certificatul de deces, in original si in copie;
b) actul de identitate al solicitantului;
c) acte de stare civilã ale solicitantului din care sã rezulte relatia de rudenie cu decedatul
sau, după caz, acte care atestă calitatea de mostenitor, tutore, curator;
d) dovezi privind suportarea cheltuielilor cu înmormântarea.
(2) Cererea si actele doveditoare prevăzute la alin. (1) se înregistreazã la primãria comunei,
orasului, municipiului sau, dup ă caz, a sectorului municipiului Bucuresti unde familia din care a fäcut
parte persoana decedatá sau, dupã caz, persoana singurã decedatã a beneficiat de venit minim de
incluziune.
Capitolul VI
Dispozitii finale
Art.64 - (1) Dispozitiile primarului privind aprobarea sau respingerea dreptului la venitul minim de
incluziune, precum si pentru modificarea, suspendarea si încetarea dreptului se întocmese potrivit
modelelor aprobate prin ordin al ministrului muncii si solidaritätii sociale, la propunerea structurilor
asociative ale autoritätilor administratiei publice locale.
(2) Ordinul preväzut la alin.(1) se emite in termen de 10 de zile lucrătoare de la intrarea în
vigoare a prezentelor norme metodologice si se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I. "
Art. 65 - Deciziile directorului executiv al agentiei pentru pläti si inspectie socialã se întocmese
potrivit modelului aprobat prin decizie a directorului general al Agentiei Nationale pentru Pl ă ti si
Inspectie Socială în termen de 10 de zile lucrătoare de la intrarea in vigoare a prezentelor norme
metodologice .
Art.66 - (1) In vederea monitorizarii aplicãrii prevederilor Legii nr. 196/2016 privind venitul minim
de incluziune, cu modificãrile si completãrile ulterioare, Agentia Natională pentru Pläti si Inspectie
Socialã transmite lunar Ministerului Muncii si Solidaritätii Sociale un raport privind stadiul aplicãrii
prevederilor legii.
(2) Modelul raportului prevă zut la alin.(1) se aprobã prin ordin al ministrului muncii si
solidaritätii sociale, la propunerea Agentiei Nationale pentru Pl ă ti si Inspectie Socialã, in termen de
30 de zile lucrätoare de la intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice.
Art. 67 - Autoritãtile administratiei publice locale, prin serviciul public de asistentă socialã, au
obligatia de a sprijini persoanele beneficiare de venit minim de incluziune în vederea accesului la
serviciile de asistentã medicalã si de a realiza mă surile si prevăzute la art. art. 27% alin.(3) din lege.
Art.68 - In vederea asigurãrii informafiilor necesare pentru accesul la venitul de incluziune al tuturor
persoanelor si familiilor fãrã venituri sau cu venituri reduse, agentiile teritoriale pentru pläti si
inspectie social si serviciul public de asister.tã socialã din subordinea consi 'ului local al comunei,
orasului, municipiului sau, dupã caz, al sectorului municipiului Bucuresti ori compartimentul de
asistentă socialã din aparatul de specialitate al primarului comunei, orasului, municipiului sau, dupã
caz, al sectorului municipiului Bucuresti acordã gratuit consultantă de specialitate prin indrumarea
persoanelor si familiilor în vederea întocmirii actelor necesare, identificã persoanele si familiile
indreptätite sã beneficieze de venit minim de incluziune si realizeazã activitäti de informare a
populatiei si mediatizare a prevederilor legii.
Art. 69 - Anexele nr. 1 - 12 fac parte din prezentele norme metodologice.
Program de Functionare
PROGRAM DE LUCRU
aparat de specialitate al Primarului
LUNI - JOI: 8:00 - 16:15
Vineri: 8:00- 15:00
Adminnistrativ
Luni-Vineri 6:00 - 14:00
Who's Online
We have 68 guests and no members online
spv
- DESPRE NOI
- Info Comuna
- Info de Interes Public
- Alte Informatii Publice
- Departamente
- Servicii
- Parteneriate
- Contact
- Monitorul Oficial Local